Kopen mensen echt kleding bij modeshows?

Elk merk, elke ontwerper is van plan te verkopen. Geen enkel merk zou kunnen overleven als het enkel ondraagbare kleding zou maken, zeker gezien het budget en de moeite die het kost om een show te organiseren. Kleding die op modeshows wordt gedragen lijkt meer op kunst. Iemand kan het als verzamelobject kopen, maar voor het grootste deel is het alleen bedoeld om de thema's te laten zien die een ontwerper dat seizoen misschien gaat.

De daadwerkelijke kleding die je in de detailhandel kunt kopen, zal veel meer zijn. In een typische modeshow lopen modellen gekleed in de kleding van de ontwerper over de catwalk. Kleding wordt op de catwalk verlicht met verschillende vormen van verlichting en speciale effecten. De volgorde waarin elk model naar buiten loopt en een specifieke outfit draagt, wordt meestal gepland in overeenstemming met de verklaring die de ontwerper over zijn collectie wil afleggen.

Het is dan aan het publiek om niet alleen te proberen te begrijpen wat de ontwerper probeert te zeggen, maar ook om elke outfit visueel te deconstrueren en te proberen de details en het vakmanschap van elk afzonderlijk stuk te waarderen. De kleding die op landingsbanen in New York, Londen, Milaan en Parijs wordt getoond, zijn concepten van ontwerpers. Winkels plaatsen bestellingen voor de looks die ze denken te kunnen verkopen, en pas dan zullen ontwerpers ze produceren, waardoor fabrieken over de hele wereld de komende weken in een hogere versnelling komen te staan. Het dagelijkse werk van het produceren van een tijdschrift of website houdt niet op omdat je die dag 10 evenementen van de modeweek hebt.

Soms komt dat omdat de modellen zich nog aan het aankleden zijn of omdat de kleding nog steeds wordt genaaid (de meeste ontwerpers zijn tot op het laatste moment bezig met revisies). Zoals ik het begrijp, zijn de opzichtige modeshow-stukken niet bedoeld als Wat iedereen dit seizoen zal dragen, maar eerder als inspiratie voor meer praktische kledingontwerpen. Dit wordt geen trailer voor kleding die zes maanden later in de verkoop gaat, maar een startpistool voor een collectie die is ontworpen om onmiddellijk te worden gekocht en gedragen. Journalist uit Parijs wiens werk zich richt op het aanpakken van de sociale en milieuproblemen van de mode-industrie.

Deze gebeurtenissen vonden twee keer per jaar plaats, met name voor modehuizen om hun lijnen te plannen en te promoten bij buitenlandse kopers. Het is niet zo dat iemand dit spul gaat dragen, maar misschien merk je dat het ontwerpers doet nadenken over vierkante of meer gestructureerde silhouetten voor het nieuwe seizoen, in plaats van ronde of vrije kleding. Ik hou van mode, werk in de mode, kijk veel naar mode, lees over mode, denk aan mode en een heel groot deel van mijn leven draait eigenlijk om mode. Uiteindelijk is het vaak de moeite waard om ze eens te bekijken en na te denken over wat ze betekenen en wat ze voorspellen voor de toekomst van de kledingindustrie.

Door modellen in huis te hebben om de kleding voor catwalk te presenteren, konden de modehuizen ervoor zorgen dat de kleding perfect werd aangepast voor presentatie en bestemd was voor verkoop. Als een ontwerper bijvoorbeeld aardetinten met kant gaat gebruiken, zul je zien dat hun ontwerpen op de landingsbaan dat op een uitgebreidere schaal bevatten dan de rest van de eigenlijke kleding. Tijdens de New York Fashion Week is de plaats op de eerste rij aan de linkerkant, aan het einde van de landingsbaan (meestal aangeduid als A-1), altijd gereserveerd voor Vogue, specifiek voor Anna Wintour.